Przedszkole im.Juliana Tuwima w Opolu
 

*** WSZYSTKIEGO DOBREGO W NOWYM ROKU!***

 

TYGODNIOWE TEMATY PRACY W MIESIĄCU STYCZNIU 

1.Witamy Nowy Rok

2. Co można robić zimą

3. Święto Babci i Dziadka

4. Zimowe mistrzostwa sportowe

Dziecko:

- rozwija wyobraźnię

- wdraża się do umiejętności czytania globalnego wyrazu „Zegar”

- kształtuje poczucie rytmu

- utrwala nazwy pór roku oraz określa ich charakterystyczne cechy, dostrzega cykliczność zmian w przyrodzie

- zna i stosuje na co dzień zasady obowiązujące w przedszkolu

- kształtuje umiejętność planowania

- utrwala nazwy dni tygodnia

- bierze udział w zabawach słownych, dzieli wyrazy na sylaby

- aktywnie uczestniczy w zabawach umuzykalniających

- poszerza słownictwo o nazwy miesięcy

- podczas zabaw doskonali umiejętność współpracy w grupie

- w dalszym ciągu doskonali umiejętność samodzielnego ubierania się

- zapoznaje się z zasadami układania rytmu

- zapoznaje się ze zjawiskami atmosferycznymi charakteryzującymi zimę: mróz, śnieg, lód

- potrafi swobodnie wypowiadać się na temat zimy, wdraża się do umiejętności globalnego odczytywania wyrazu „Zima”

- kształtuje umiejętność odczytywania symboli rysunkowych

- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie

- rozwija umiejętności samoobsługowe, kształtuje postawę dbałości o swoje zdrowie

- poszerza wiadomości na temat życia zwierząt w czasie zimy

- rozwija umiejętność klasyfikowania przedmiotów

- w dalszym ciągu kształtuje orientację w schemacie swojego ciała

- kształtuje postawę szacunku wobec osób starszych

- rozwija sprawność paluszków i dłoni poprzez zabawy plastyczne i manualne

- rozwija umiejętność słuchania utworów literackich, uczestniczy w cyklicznych warsztatach bibliotecznych.

W grupie II pracują:

p. Beata Gabryelska

p. Paulina Praczuk

p. Boguslawa Szczepańska - j. angielski

Zajęcia dodatkowe:

język angielski - poniedziałek i czwartek

zajęcia rytmiczno-umuzykalniające - poniedziałek

Konsultacje dla rodziców:

 Prosimy o wcześniejsze poinformowanie o przybyciu.

 

Realizowane programy:

 

.................... 

 

 

 


 

 NASZ 4 - LATEK 

Rozwój społeczny i emocjonalny


> okres buntu i uporu
> bije , kopie, ucieka
> w chwilach złości niszczy przedmioty
> ma napady złości
> może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi
> przeciwstawia się poleceniom
> przekracza wszelkie granice i łamie umowy
> fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
> zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
> uwielbia prowadzić dyskusje
> potrafi być opiekuńczy i współczujący
> bawi się w grupie
> zaczyna się interesować różnicami płci

Rozwój fizyczny i motoryczny

> w czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia)
> ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz
> samodzielnie korzysta z toalety
> myje się, czyści samodzielnie zęby
> polepsza się sprawność motoryczna, np. narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę
> skacze na 1 nodze
> wspina się na drabiny
> świetnie radzi sobie z 3 kołowym rowerkiem
> nakłada nakrętki na słoiki, butelki
> układa puzzle
> ubiera i rozbiera się samodzielnie

Rozwój intelektualny

> zna około 1500 słów
> ma jeszcze problem z używaniem zaimków, np. mamo, czy mogę wyjść z ci państwo?
> rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem
> potrafi policzyć do czterech i więcej
> może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
> zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem II śniadanie, obiad, itd.
> pyta, co oznaczają różne słowa
> chętnie słucha długich historii
> rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały - duży, suchy - mokry itd.
> zna większość kolorów
> zadaje mnóstwo pytań
> potrafi się bawić w jedną zabawę 10 - 15 minut
> zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
> rozróżnia czas
> pamięta dużo imion, nazw
> mowa jest zrozumiała
> lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr itd.

Jedzenie

Dziecko powinno zjadać trzy duże posiłki w ciągu dnia i dostawać dwie przekąski np. 2 śniadanie i deser. Między czwartym a piątym rokiem życia poprawia się apetyt. Może być to wiek niechęci do jedzenia owoców i warzyw. Jak zachęcić przedszkolaka? Po pierwsze dawaj dobry przykład. Możesz też opowiadać o wpływie zdrowego odżywiania na siłę, wzrost i zdrowie. W sklepie możesz pozwolić mu wybrać jakiś owoc lub warzywo do spróbowania . Czterolatek ciągle się gdzieś spieszy. Trudno mu usiedzieć przy stole. Chce pomagać w przygotowaniu potraw, nakrywaniu stołu. Pozwól mu.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?

* pozwól czterolatkowi na pewną samodzielność, np. daj mu możliwość oddalenia się od siebie na placu zabaw (oczywiście w zasięgu wzroku), pozwól nakryć do stołu, nalać soku do szklanki itd.
* jeśli używa brzydkich wyrazów powiedz, że w waszym domu takie słowa są nie do przyjęcia i tłumacz, że są ogólnie przyjęte normy, których ludzie powinni się trzymać. W razie nieposłuszeństwa zagroź karą (np. wysłaniem dziecka do pokoju) i bądź konsekwentna/y
* czytaj dziecku i zachęcaj do samodzielnego poznawania liter. Próbujcie czytać napisy na pudełkach po żywności, tytuły w gazetach, itp.
* naucz dziecko waszego numeru telefonu i adresu
* ponieważ czterolatek uwielbia "sprawdzać się" i ma przy tym niespożytą energię, wymyślaj zabawy ruchowe pełne skakania, biegania, wspinania, odnajdywania rzeczy i różnych niespodzianek
* bawcie się w zabawy tematyczne, np. w sklep, teatr, dzięki nim możesz uczyć dziecko pożądanych zachowań.

Czterolatek potrafi sam się ubierać, załatwia potrzeby fizjologiczne oraz samodzielnie je. Dzieci czteroletnie posługują się schematami przedmiotów i człowieka, potrafią też skomponować rysunek przedstawiający wiele obiektów. Przewaga jednej ręki nad drugą i ich zmiana podczas np. rysowania nie jest już tak częsta jak we wcześniejszych stadiach. Intencje jak i zdolności do reprezentacji graficznej stają się solidniejsze, dzieci chcą by ich rysunki były już rozpoznawalne przez innych. Jednakże to, co rysują jest nie tyle kopią prawdziwego przedmiotu, ile jedynie symbolem, choć trzeba przyznać, że zadowalającym. Poproszone o narysowanie domu, w którym mieszkają, nie narysują prawdziwego bloku lub bliźniaka, lecz stereotypowy domek, czyli coś, co posiada podstawowe cechy domu i jest raczej wyobrażeniem tego, co ogólnie wiedzą o domach niż o tym, co widzą w konkretnych budynkach. Ludzie rysowani są z całą twarzą, gdyż to ona przekazuje najwięcej informacji o człowieku, a postać będzie miała dwie ręce, dwie nogi i dwoje oczu. Dziecko czteroletnie potrafi rozpoznawać wiele miejsc i opowiadać o nich, poszczególne miejsca wiąże z osobami, obiektami i zdarzeniami.
W wieku czterech lat pospolite są zabawy zespołowe, z rówieśnikami. Miedzy chłopcami i dziewczynkami pojawiają się coraz dalej idące różnice pod względem zachowania oraz preferowanych form aktywności. Chłopcy wykazują większe zainteresowanie klockami, wszelkiego rodzaju pojazdami do zabawy oraz przedmiotami, którymi można manipulować - chętnie też angażują się w różne formy aktywności ruchowej.
Czterolatek jest towarzyski - chętnie bawi się z kolegami w żołnierzy, sklep, przedszkole .

> lubi też zabawy inspirowane bajkami i programami telewizyjnymi (nie tylko przeznaczonymi dla dzieci)
> potrafi odwzorowywać prosty model złożony z klocków czyli zbudować coś wg narysowanego schematu
> ma dużą potrzebę ruchu i wyraźnie to pokazuje
> lubi aktywne zabawy na dworze: grać w piłkę, bawić się na placu zabaw, w wodzie
> lubi wszelkie zabawy artystyczne, konstrukcyjne, układanie puzzli, co przychodzi mu z coraz większą łatwością
> chętnie się przebiera i odgrywa małe scenki teatralne, lubi zabawy "w udawanie"
> lubi demonstrować przed rodzicami zabawy słowno- ruchowe , których nauczył się w przedszkolu , śmielsze dzieci biorą udział w przedstawieniach
> rysuje, maluje, koloruje, lepi z ciastoliny
> domaga się dłuższych bajek, lubi wiersze
> w zabawach wykorzystuje coraz bardziej różnorodny materiał konstrukcyjny - wszystko nadaje się do zrobienia wszystkiego!

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Używamy cookies w celu prowadzenia anonimowych statystyk oraz w celu prawidłowego działania strony. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w twojej przeglądarce. Zrozumiałem. Nie pokazuj więcej tej informacji.