Przedszkole im.Juliana Tuwima w Opolu
 

 

Rytmika:

cz.2.

https://drive.google.com/file/d/1i4Anmhai6Qg6OSTmhJCn3vpH5KEJh2jh/view 

cz.1.

https://drive.google.com/file/d/1LiktHBq_Zxiabtucz3z-Kl3cE8797JZX/view

 

 

24.03.2020 Wtorek

Zadanie 1.

Wiosenne kwiaty – można rozpocząć rozmowę z dziećmi na podstawie wiersza

H. Szayerowej „Przebiśnieg”:

Zza śniegowej chmury, słońce ledwie błyśnie,

a już się spod śniegu przebija przebiśnieg.

Wychyla się główka w śniegu sztywnej kryzie…

Byle na powietrze! Byle słonka bliżej…

Rozgniewał się marzec sypnął gęsto śniegu…

- Nie czas jeszcze wiosnę witać przebiśniegu!

Lecz przebiśnieg–kwiatek drobny, niepozorny, przebił się na przekór.

Mały a zadziorny… Ponad kryzą śniegu białym kwiatem błysnął …

Czas już panie Marcu, bo wiosna już blisko!

Dlaczego przebiśnieg jest wyjątkowym kwiatkiem? Dzieci mogą czytać globalnie (całościowo zapoznać się z obrazem graficznym) wyrazów: krokus, przebiśnieg, zawilec Możemy też pobawić się w dzielenie wyrazów na sylaby z wyklaskiwaniem.

Zadanie 2. Zabawa plastyczna Kolorowanie lub wyklejanie (do wyboru) narysowanego przebiśniegu lub krokusa, można dziecku narysować.

 

Zagadnienia do realizacji przez dzieci w domu w związku z zawieszeniem zajęć w Przedszkolu Publicznym nr 23 im. J. Tuwima w Opolu

Szanowni rodzice!

Chcąc wyjść Państwu naprzeciw i zdając sobie sprawę z trudniejszego dotarcia przeze mnie do wszystkich Państwa postaram się przedstawić najważniejsze informacje dotyczące nauczania angielskiego. Dzieci w pierwszym okresie nauki języka obcego przechodzą tzw. fazę ciszy (silent period), mają „prawo do ciszy”. Oznacza to, że nie zmuszamy dziecka do mówienia w języku obcym, lecz wyczekujemy na taki moment, kiedy samo zechce się otworzyć. Ten czas wyczekiwania nie jest wbrew pozorom czasem straconym, gdyż dzieci „osłuchują się” z brzmieniem obcej mowy, uczą się rozumieć, rozróżniać elementy języka, słowa, reguły, a nie usiłują czy też nie chcą mówić w języku obcym. Jest to jak najbardziej normalny etap w nauce i my rodzice i nauczyciele, nie powinniśmy zmuszać dzieci, aby mówiły. Na pewno przyjdzie na to czas, a dziecko samo zdecyduje kiedy. Uczymy się przede wszystkim przez wspólną zabawę, śpiewanie piosenek, rymowanki, uczymy się często poprzez ruch, angażując całe ciało (TPR – Total Physical Response – metoda nauki, m.in. języków, stworzona przez lingwistę prof. James’a Asher’a oparta na połączeniu mowy i ruchu całego ciała). Dziecko uczy się najpierw słuchać nowego języka, a następnie ruchem ciała reagować – uczy się rozumieć swojego nauczyciela. Najczęściej na początku są to proste polecenia; Wstań! (Stand up!), Usiądź (Sit down!), etc. Każde polecenie nauczyciela jest poparte odpowiednim ruchem, gestem. W ten sposób dziecko uczy się najpierw rozumieć język obcy, a dopiero potem porozumiewać w nim! Musimy też pamiętać o tym, że w tym wieku okres osłuchiwania się jest dość długi, a dziecko szybko zapamiętuje, ale też szybko zapomina. Dlatego wszystko wymaga powtórzeń, a na efekty czasami będzie trzeba troszkę poczekać i uzbroić się w cierpliwość.

Poniżej przekazuję państwu bazę piosenek, programów, bajek, itp. Pomocnych w przyswajaniu i osłuchiwaniu się z językiem obcym. Zachęcam do skorzystania!

Strony internetowe:

• https://www.digipuzzle.net/minigames/decorate/fireman/fireman.htm?language=englis h&linkback=../../../education/kindergarten/index.htm

• https://supersimple.com/content-type/worksheets/ Bajki: Bajki Polsko- Angielskie:

• https://www.youtube.com/watch?v=POntXDHWyCI - Czerwony Kapturek

• https://www.youtube.com/watch?v=Kuv5KwvnK10 – Brzydkie Kaczątko

• https://www.youtube.com/watch?v=tAbV_xBLUYM – Calineczka Bajki po Angielsku:

• https://www.youtube.com/watch?v=wwRNaPDgGs0&list=PL0p7kZWeIs6jl5eO1HVby8mkJQec5lAM – Rybak i złota rybka

• https://www.youtube.com/watch?v=m6ZJSqkihoY – Królewna Śnieżka Piosenki:

• https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

• https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

• https://www.youtube.com/watch?v=NYDkV3e10GE

• https://www.youtube.com/watch?v=- jBfb33_KHU&list=PLQzhiQ1j0pEz8ibPFTOYdhgJQg7saopS4&index=2

• https://www.youtube.com/watch?v=Asb8N0nz9OI

• https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hAhttps://www.youtube.com/watch? v=jYAWf8Y91hA Piosenka na rozpoczęcie zajęć:

• https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8 Piosenka na zakończenie zajęć:

• https://www.youtube.com/watch?v=PraN5ZoSjiY

 

TYGODNIOWE TEMATY PRACY W MIESIĄCU MARCU 

1. W marcu jak w garncu

2. Porządki w ogrodzie

3. Witaj Wiosno!

4. Zwierzęta na wiejskim podwórku

Dziecko:

bierze udział w zabawach ruchowych, wykonuje dokładnie ćwiczenia gimnastyczne, reaguje na sygnały dźwiękowe i słowne, naśladuje ruchy, śpiewa i tańczy

− wypowiada się na temat otoczenia przyrodniczego; uważnie obserwuje przyrodę

− „W naszym parapetowym ogródeczku”

– sieje nasiona fasoli, sadzi cebulkę

− wyciąga wnioski z eksperymentu; wie co jest potrzebne do wzrostu roślin

− śpiewa piosenki o tematyce wiosennej

− kulturalnie bawi się z dziećmi, używa zwrotów grzecznościowych

− zna i nazywa wiosenne kwiaty, czyta globalnie :krokus, przebiśnieg, zawilec

− wyznacza wynik dodawania w zakresie 6

− rozpoznaje podstawowe gatunki ptaków występujące w Polsce

− wydziera małe kawałki papieru, przykleja, przelicza przedmioty

− bierze udział w zabawach umuzykalniających, oddechowych, ortofonicznych, wyciszających; śpiewa, inscenizuje ruchem piosenkę; utrzymuje rytm utworu grając na instrumentach

− zapamiętuje słowa wiersza i recytuje go

− wypowiada się na temat polskich zwyczajów ludowych

– „Topienie Marzanny”

− wypowiada się na temat pracy rolnika; dostrzega podobieństwa i różnice w krajobrazie wsi i miasta

− przelicza używając liczebników głównych i porządkowych

− rysuje, wycina, przykleja; wygniata plastelinę i nadaje jej kształt zwierzęcia 

W grupie II pracują:

p. Beata Gabryelska

p. Paulina Praczuk

p. Boguslawa Szczepańska - j. angielski

Zajęcia dodatkowe:

język angielski - poniedziałek i czwartek

zajęcia rytmiczno-umuzykalniające - poniedziałek

Konsultacje dla rodziców:

 Prosimy o wcześniejsze poinformowanie o przybyciu.

 

Realizowane programy:

 

.................... 

 

 

 


 

 NASZ 4 - LATEK 

Rozwój społeczny i emocjonalny


> okres buntu i uporu
> bije , kopie, ucieka
> w chwilach złości niszczy przedmioty
> ma napady złości
> może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi
> przeciwstawia się poleceniom
> przekracza wszelkie granice i łamie umowy
> fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
> zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
> uwielbia prowadzić dyskusje
> potrafi być opiekuńczy i współczujący
> bawi się w grupie
> zaczyna się interesować różnicami płci

Rozwój fizyczny i motoryczny

> w czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia)
> ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewnątrz
> samodzielnie korzysta z toalety
> myje się, czyści samodzielnie zęby
> polepsza się sprawność motoryczna, np. narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę
> skacze na 1 nodze
> wspina się na drabiny
> świetnie radzi sobie z 3 kołowym rowerkiem
> nakłada nakrętki na słoiki, butelki
> układa puzzle
> ubiera i rozbiera się samodzielnie

Rozwój intelektualny

> zna około 1500 słów
> ma jeszcze problem z używaniem zaimków, np. mamo, czy mogę wyjść z ci państwo?
> rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem
> potrafi policzyć do czterech i więcej
> może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
> zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem II śniadanie, obiad, itd.
> pyta, co oznaczają różne słowa
> chętnie słucha długich historii
> rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały - duży, suchy - mokry itd.
> zna większość kolorów
> zadaje mnóstwo pytań
> potrafi się bawić w jedną zabawę 10 - 15 minut
> zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
> rozróżnia czas
> pamięta dużo imion, nazw
> mowa jest zrozumiała
> lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr itd.

Jedzenie

Dziecko powinno zjadać trzy duże posiłki w ciągu dnia i dostawać dwie przekąski np. 2 śniadanie i deser. Między czwartym a piątym rokiem życia poprawia się apetyt. Może być to wiek niechęci do jedzenia owoców i warzyw. Jak zachęcić przedszkolaka? Po pierwsze dawaj dobry przykład. Możesz też opowiadać o wpływie zdrowego odżywiania na siłę, wzrost i zdrowie. W sklepie możesz pozwolić mu wybrać jakiś owoc lub warzywo do spróbowania . Czterolatek ciągle się gdzieś spieszy. Trudno mu usiedzieć przy stole. Chce pomagać w przygotowaniu potraw, nakrywaniu stołu. Pozwól mu.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?

* pozwól czterolatkowi na pewną samodzielność, np. daj mu możliwość oddalenia się od siebie na placu zabaw (oczywiście w zasięgu wzroku), pozwól nakryć do stołu, nalać soku do szklanki itd.
* jeśli używa brzydkich wyrazów powiedz, że w waszym domu takie słowa są nie do przyjęcia i tłumacz, że są ogólnie przyjęte normy, których ludzie powinni się trzymać. W razie nieposłuszeństwa zagroź karą (np. wysłaniem dziecka do pokoju) i bądź konsekwentna/y
* czytaj dziecku i zachęcaj do samodzielnego poznawania liter. Próbujcie czytać napisy na pudełkach po żywności, tytuły w gazetach, itp.
* naucz dziecko waszego numeru telefonu i adresu
* ponieważ czterolatek uwielbia "sprawdzać się" i ma przy tym niespożytą energię, wymyślaj zabawy ruchowe pełne skakania, biegania, wspinania, odnajdywania rzeczy i różnych niespodzianek
* bawcie się w zabawy tematyczne, np. w sklep, teatr, dzięki nim możesz uczyć dziecko pożądanych zachowań.

Czterolatek potrafi sam się ubierać, załatwia potrzeby fizjologiczne oraz samodzielnie je. Dzieci czteroletnie posługują się schematami przedmiotów i człowieka, potrafią też skomponować rysunek przedstawiający wiele obiektów. Przewaga jednej ręki nad drugą i ich zmiana podczas np. rysowania nie jest już tak częsta jak we wcześniejszych stadiach. Intencje jak i zdolności do reprezentacji graficznej stają się solidniejsze, dzieci chcą by ich rysunki były już rozpoznawalne przez innych. Jednakże to, co rysują jest nie tyle kopią prawdziwego przedmiotu, ile jedynie symbolem, choć trzeba przyznać, że zadowalającym. Poproszone o narysowanie domu, w którym mieszkają, nie narysują prawdziwego bloku lub bliźniaka, lecz stereotypowy domek, czyli coś, co posiada podstawowe cechy domu i jest raczej wyobrażeniem tego, co ogólnie wiedzą o domach niż o tym, co widzą w konkretnych budynkach. Ludzie rysowani są z całą twarzą, gdyż to ona przekazuje najwięcej informacji o człowieku, a postać będzie miała dwie ręce, dwie nogi i dwoje oczu. Dziecko czteroletnie potrafi rozpoznawać wiele miejsc i opowiadać o nich, poszczególne miejsca wiąże z osobami, obiektami i zdarzeniami.
W wieku czterech lat pospolite są zabawy zespołowe, z rówieśnikami. Miedzy chłopcami i dziewczynkami pojawiają się coraz dalej idące różnice pod względem zachowania oraz preferowanych form aktywności. Chłopcy wykazują większe zainteresowanie klockami, wszelkiego rodzaju pojazdami do zabawy oraz przedmiotami, którymi można manipulować - chętnie też angażują się w różne formy aktywności ruchowej.
Czterolatek jest towarzyski - chętnie bawi się z kolegami w żołnierzy, sklep, przedszkole .

> lubi też zabawy inspirowane bajkami i programami telewizyjnymi (nie tylko przeznaczonymi dla dzieci)
> potrafi odwzorowywać prosty model złożony z klocków czyli zbudować coś wg narysowanego schematu
> ma dużą potrzebę ruchu i wyraźnie to pokazuje
> lubi aktywne zabawy na dworze: grać w piłkę, bawić się na placu zabaw, w wodzie
> lubi wszelkie zabawy artystyczne, konstrukcyjne, układanie puzzli, co przychodzi mu z coraz większą łatwością
> chętnie się przebiera i odgrywa małe scenki teatralne, lubi zabawy "w udawanie"
> lubi demonstrować przed rodzicami zabawy słowno- ruchowe , których nauczył się w przedszkolu , śmielsze dzieci biorą udział w przedstawieniach
> rysuje, maluje, koloruje, lepi z ciastoliny
> domaga się dłuższych bajek, lubi wiersze
> w zabawach wykorzystuje coraz bardziej różnorodny materiał konstrukcyjny - wszystko nadaje się do zrobienia wszystkiego!

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Używamy cookies w celu prowadzenia anonimowych statystyk oraz w celu prawidłowego działania strony. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w twojej przeglądarce. Zrozumiałem. Nie pokazuj więcej tej informacji.