Przedszkole im.Juliana Tuwima w Opolu
 

Rok szkolny 2020/2021:

Preferowana forma kontaktu: grupa Whatsapp, tel: 774556635

 

KWIECIEŃ

TYGODNIOWE TEMATY PRACY 

1. Praca rolnika

2. Dbamy o naszą planetę

3. Tajemnice książek

4. Polska to mój dom

 

- poszerzanie wiedzy na temat pracy rolnika; „Wieś i miasto”

– szukanie różnic i podobieństw na bazie zdjęć; poznawanie nazw maszyn rolniczych; rozmowa na temat produktów ekologicznych

- ćwiczenie percepcji słuchowej na podstawie rymów przysłowia „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”

- zabawa muzyczna do piosenki ludowej Zasiali górale

- „Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo – naśladowcza z ćwiczeniami artykulacyjnymi

- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych, rozszerzanie słownika dzieci

- wysłuchanie opowiadania „Wiosna na wsi” Dominiki Niemiec – rozmowa o uczuciach – Co to znaczy być docenionym?

- doskonalenie umiejętności klasyfikacji; pobudzanie odpowiedzialności za środowisko

- rozwijanie umiejętności muzycznych, zabawa z piosenką o tematyce ekologicznej

- doskonalenie małej motoryki, ćwiczenia grafomotoryczne

- doskonalenie słuchu fonemowego

- wprowadzenie litery Z,z

- doskonalenie umiejętności segregacji śmieci, wprowadzenie pojęcia recyklingu; rozmowa na temat „czym jest smog?”; wdrażanie do oszczędzania wody i ochrony środowiska

- „Książka mój przyjaciel” – rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, kształtowanie poszanowania książek, przypomnienie piosenki „Lubimy bajki”

- wysłuchanie opowiadania „Mała książka o książce” Agnieszki Filipkowskiej; rozmowy na temat różnego rodzaju książek, różnica między biblioteką a księgarnią

- wprowadzenie litery F,f

- utrwalenie polskich symboli narodowych, zapoznanie z monetami i banknotami

- wiersz „Katechizm polskiego dziecka W. Bełzy – rozmowa na temat wiersza i pamięciowe opanowanie tekstu

- doskonalenie umiejętności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej, doskonalenie umiejętności matematycznych; rytmy, szeregowanie liczb od najmniejszej do największej

- rozmowa na temat naszych symboli narodowych godło, flaga, przypomnienie hymnu narodowego

- wprowadzenie litery J, j

- „Polskie miasta” – legendy, cechy charakterystyczne; zapoznanie z wierszem J. Tuwima „Warszawa”, główne polskie rzeki, mapa Polski, zabawa z piosenką „Krakowiaczek”

- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, rozbudzanie dumy z bycia Polakiem

 ................................................... 

TYGODNIOWE TEMATY PRACY 

Język niemiecki 

1. Berufe

2. Landkarte

3. Gesundheit

4. Städte und Ihre Flaggen

 

Poznane słownictwo i struktury gramatyczne:

Berufe (Arzt, Polizist, Koch, Lehrer, Kellner, Mechaniker, Maler, Arzt-Aerztin; Polizist-Polizistin; Lehrer-Lehrerin; Mechaniker-Mechanikerin)

Landkarte (Jupiter, Mars, Merkury, Neptun, Saturn, Uranus, Venus, Erde, Sonne, Afrika, Amerika, Australien, Europa, Asien, Nord, Süd, West, Ost)

Gesundheit (Kopfschmerzen, Augenschmerzen, Bauchschmerzen, Zahnschmerzen, Tabletten, Siroup, Pflster, Tropfen)

Städte und Ihre Flaggen (Polen, Deutschland, Slowakei, Ukraine, Russland, Brasilien, Spanien, Japan, Grossbritanien, Ich komme aus…)

 

Lieder – piosenki:

Komm, lass und tanzen

Der Popo-tango

Robo – Gehen wie ein Roboter

Liedtext – Robo – Gehen wie ein Roboter

 

Wir machen einen Schritt mit rechts.

Wir machen einen Schritt mit links.

Wir heben unseren rechten Arm.

Wir heben unseren linken Arm.

Komm wir gehen wir ein Roboter durch die Welt.

Wir lassen alle Augen leuchten Und machen witzige Geräusche…

 

................................ 

TYGODNIOWE TEMATY PRACY

Język angielski:

Tydzień 1 - 2

Cele

w czasie zajęć dziecko:

· utrwali posługiwanie sie zwrotami grzecznościowymi : What’s your name?, How are you today? Have a nice day! It’s nice to see you! How’s the weather today? See You later! Where are you? I’m sorry, Thank You, Please

· utrwalenie poznanych obszarów tematycznych: członkowie rodziny, kolory, liczby, nazwy ubrań, części ciała, warzywa I owoce, pomieszczenia w domu, pogoda

· utrwalenie poznanych piosenek i wierszyków podczas zabaw i gier

Tydzień 3

Cele

w czasie zajęć dziecko:

· utrwali posługiwanie sie zwrotami grzecznościowymi : What’s your name?, How are you today? Have a nice day! It’s nice to see you! How’s the weather today?See You later! Where are you? I’m sorry, Thank You

· utrwali słownictwo i zwroty: This is…These are… I like…I love…

· pozna nowe słownictwo i zwroty: animals, elephant, kangaroo, monkey, penguins, snake, polar bear, jump like, stomp like, waddle like, swing like, dance, swim, let’s go,

· pozna piosenkę : „Let’s go to the Zoo”

 Tydzień 4

Cele

w czasie zajęć dziecko:

· utrwali posługiwanie sie zwrotami grzecznościowymi : What’s your name?, How are you today? Have a nice day! It’s nice to see you! How’s the weather today? See You later! Where are you? I’m sorry, Thank You

· utrwali słownictwo i zwroty: This is… I like…animals, elephant, kangaroo, monkey, penguins, snake, polar bear, jump like, stomp like, waddle like, swing like, dance, swim

· utrwali piosenkę : „Let’s go to the Zoo”

· pozna nowe słownictwo i zwroty: Do you have? What pet do you have? I have a…pet, dog, cat, mouse, bird, fish

 Piosenki

“Let’s go to the Zoo”

Stomp like elephants! [ Let’s go to the zoo. And stomp like the elephants do. Let’s go to the zoo. And stomp like the elephants do.

Jump like kangaroos. Swing like monkeys

Waddle like penguins

Slither like snakes.

Swim like polar bears

Let’s go to the zoo. And dance like the animals do.

 

 

 

 

 

.......................................  

W grupie III pracują:

p. Beata Gabryelska

p. Paulina Praczuk

p. Bogusława Szczepańska - język angielski

p. Beata Gabryelska - religia

p. Martyna Leśniak - język niemiecki

p. Sabina A.

Zajęcia dodatkowe:

język angielski - wtorek i czwartek

religia - poniedziałek i środa

język niemiecki - poniedziałek, wtorek, środa i czwartek

Konsultacje dla Rodziców:

Ze względów organizacyjnych, dla bezpieczeństwa oraz wygody formę i termin konsultacji prosimy umawiać wcześniej.

......................................

Rok szkolny 2019/2020

RELIGIA - propozycje dla chętnych: 

http://www.promyczek.pl/dla-dzieci/297-domek-na-skale

https://www.youtube.com/watch?v=rqnxLJxz6M8

Polecamy:

https://www.youtube.com/watch?v=A0EbGRi-7Ws

Rytmika:

cz.10.

https://youtu.be/1cPHUvinTEk

cz.9.

https://youtu.be/Y-_oZ7PlqcE

cz.8.

https://youtu.be/8z-SdZ9oybM  

cz.7.

https://youtu.be/By6snX2BIvo

cz.6.

https://youtu.be/cfHIMTWo50M

cz.5

https://youtu.be/WMEoML1GO3A

cz.4

https://www.youtube.com/watch?v=ASiQYI7a6hY&feature=youtu.be

cz.3.

https://www.youtube.com/watch?v=eBYTXcmozCo&feature=youtu.be

cz.2.

https://drive.google.com/file/d/1i4Anmhai6Qg6OSTmhJCn3vpH5KEJh2jh/view 

cz.1.

https://drive.google.com/file/d/1LiktHBq_Zxiabtucz3z-Kl3cE8797JZX/view

Zagadnienia do realizacji przez dzieci w domu w związku z zawieszeniem zajęć w Przedszkolu Publicznym nr 23 im. J. Tuwima w Opolu

Szanowni rodzice!

Chcąc wyjść Państwu naprzeciw i zdając sobie sprawę z trudniejszego dotarcia przeze mnie do wszystkich Państwa postaram się przedstawić najważniejsze informacje dotyczące nauczania angielskiego. Dzieci w pierwszym okresie nauki języka obcego przechodzą tzw. fazę ciszy (silent period), mają „prawo do ciszy”. Oznacza to, że nie zmuszamy dziecka do mówienia w języku obcym, lecz wyczekujemy na taki moment, kiedy samo zechce się otworzyć. Ten czas wyczekiwania nie jest wbrew pozorom czasem straconym, gdyż dzieci „osłuchują się” z brzmieniem obcej mowy, uczą się rozumieć, rozróżniać elementy języka, słowa, reguły, a nie usiłują czy też nie chcą mówić w języku obcym. Jest to jak najbardziej normalny etap w nauce i my rodzice i nauczyciele, nie powinniśmy zmuszać dzieci, aby mówiły. Na pewno przyjdzie na to czas, a dziecko samo zdecyduje kiedy. Uczymy się przede wszystkim przez wspólną zabawę, śpiewanie piosenek, rymowanki, uczymy się często poprzez ruch, angażując całe ciało (TPR – Total Physical Response – metoda nauki, m.in. języków, stworzona przez lingwistę prof. James’a Asher’a oparta na połączeniu mowy i ruchu całego ciała). Dziecko uczy się najpierw słuchać nowego języka, a następnie ruchem ciała reagować – uczy się rozumieć swojego nauczyciela. Najczęściej na początku są to proste polecenia; Wstań! (Stand up!), Usiądź (Sit down!), etc. Każde polecenie nauczyciela jest poparte odpowiednim ruchem, gestem. W ten sposób dziecko uczy się najpierw rozumieć język obcy, a dopiero potem porozumiewać w nim! Musimy też pamiętać o tym, że w tym wieku okres osłuchiwania się jest dość długi, a dziecko szybko zapamiętuje, ale też szybko zapomina. Dlatego wszystko wymaga powtórzeń, a na efekty czasami będzie trzeba troszkę poczekać i uzbroić się w cierpliwość.

Poniżej przekazuję państwu bazę piosenek, programów, bajek, itp. Pomocnych w przyswajaniu i osłuchiwaniu się z językiem obcym. Zachęcam do skorzystania!

Strony internetowe:

• https://www.digipuzzle.net/minigames/decorate/fireman/fireman.htm?language=englis h&linkback=../../../education/kindergarten/index.htm

• https://supersimple.com/content-type/worksheets/ Bajki: Bajki Polsko- Angielskie:

• https://www.youtube.com/watch?v=POntXDHWyCI - Czerwony Kapturek

• https://www.youtube.com/watch?v=Kuv5KwvnK10 – Brzydkie Kaczątko

• https://www.youtube.com/watch?v=tAbV_xBLUYM – Calineczka Bajki po Angielsku:

• https://www.youtube.com/watch?v=wwRNaPDgGs0&list=PL0p7kZWeIs6jl5eO1HVby8mkJQec5lAM – Rybak i złota rybka

• https://www.youtube.com/watch?v=m6ZJSqkihoY – Królewna Śnieżka Piosenki:

• https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

• https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

• https://www.youtube.com/watch?v=NYDkV3e10GE

• https://www.youtube.com/watch?v=- jBfb33_KHU&list=PLQzhiQ1j0pEz8ibPFTOYdhgJQg7saopS4&index=2

• https://www.youtube.com/watch?v=Asb8N0nz9OI

• https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hAhttps://www.youtube.com/watch? v=jYAWf8Y91hA Piosenka na rozpoczęcie zajęć:

• https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8 Piosenka na zakończenie zajęć:

• https://www.youtube.com/watch?v=PraN5ZoSjiY

                                                            

....................................................................

 

 CHARAKTERYSTYKA  GRUPY  DZIECI  PIĘCIOLETNICH

           Rozwój dzieci pięcioletnich cechuje szybko wzrastająca aktywność ruchowa, postępujący rozwój umysłowy i motoryczny oraz zwiększająca się rola czynnika świadomości w postępowaniu. Równocześnie rozszerza się krąg zainteresowań dziecka pogłębianych przez dokładniejsze obserwacje, dociekanie przyczyn różnych poznawanych faktów i zjawisk.

Zwiększa się też możliwość dłuższego skupienia uwagi na jednym temacie. Wynikające stąd konsekwencje dla pracy z dziećmi w tym wieku to zapewnienie odpowiednich warunków zaspokajania ich wzmożonej po­trzeby ruchu i wysiłku fizycznego oraz konieczność wyjścia naprzeciw ich zainteresowaniom poznawczym i potrzebie kontaktów społecznych.

         W wieku pięciu lat zachodzą duże zmiany w rozwoju społecznym dziecka, nasila się potrzeba współdziałania z rówieśnikami, pojawia się wrażliwość na opinię otoczenia , rodzi się chęć współzawodnictwa. Często zarysowują się sprzeczności  interesów podczas zabawy, mnożą się konflikty, pojawiają sympatie i antypatie, tendencje do pomijania niektórych kolegów, nadużywanie przewagi i dokuczanie. W pracy wychowawczej nad przyswojeniem przez  dzieci właściwych norm postępowania coraz szersze zastosowanie mają umowy, regulujące ich wzajemne stosunki, ustalające ich prawa i obowiązki. Idealnym rozwiązaniem jest w tym zakresie współpraca przedszkola i rodziny.

         Wraz z rozwojem dziecka wzrasta znaczenie obserwacji otoczenia, gromadzenia okazów, udostępnianie mu estetycznie wykonanych przedmiotów i dzieł sztuki. Zwiększa się też rola książki, opowiadań, przedstawień, koncertów.

         Wady wymowy u pięciolatków zdecydowanie wymagają interwencji logopedy. Wszystkie dzieci przeszły przesiewowy test kompetencji językowej, część została zakwalifikowana do systematycznej terapii logopedycznej

         W pracy z grupą pięciolatków wciąż jeszcze dużo miejsca zajmuje organizowanie czynności związanych z racjonalnym trybem życia. Należy od nich wymagać większej samodzielności i systematyczności przy wykonywaniu drobnych prac użytecznych ( np. porządkowanie i naprawa uszkodzonych zabawek, sprzątanie po zajęciach, rozkładanie serwetek, pomoc przy układaniu pomocy plastycznych). W grupie tej wprowadza się stałe tygodniowe dyżury (np. przy nakrywaniu do posiłków, w łazience).

         Kontakty okolicznościowe wzbogacają się głównie w związku z rosnącym zaciekawieniem wiedzą. Dzieci do dorosłych zwracają się z różnymi pytaniami dotyczącymi obserwowanego otoczenia społecznego, technicznego i przyrodniczego. Domagają się uzupełnienia wiadomości, wyjaśnień, potwierdzenia spostrzeżeń, dzielą się przeżyciami, opowiadają co zdarzyło się na podwórku, w domu, w przedszkolu.

         Tematem rozmów powinno być postępowanie dzieci, które nieraz wymaga korygowania i próby wartościowania, ocena postępowania , rozumienie tego co dobre, a co złe.

         Zabawa dzieci pięcioletnich wyraża przeżycia i zainteresowania, coraz częściej wybiegające poza tematykę związaną z najbliższym otoczeniem.

         Zajęcia grupowe odbywają się systematycznie dwa razy w ciągu dnia , około 20 minut każde. Dzieci pięcioletnie są zdolne do wykonywania wyznaczonych im zadań, koncentrowania uwagi wokół jednego tematu  

                                                              





 

 

 

 

                                                                                      
 
Używamy cookies w celu prowadzenia anonimowych statystyk oraz w celu prawidłowego działania strony. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w twojej przeglądarce. Zrozumiałem. Nie pokazuj więcej tej informacji.